Tuotteet

    Näytä kaikki hakutulokset

    Luokat

      Luokat

        Kannattaa lukea

          Myymälät

            Näytä kaikki hakutulokset

            Kiiltävä ja puhdas auto paitsi näyttää arvokkaalta, kestää ruostumattomana ja naarmuttomana pitempään. Aurinkoisella kesäsäällä autonpesu on mukavaa puhdetta, mutta tunnollinen autonomistaja huoltaa ja pesee kulkupeliään myös keväällä, syksyllä ja talvella. Ja siinä välissä. Yksi vaihtoehto on pesukadut, joissa pesu ja vahaus tapahtuu koneellisesti ja hinta on alkaen päälle kymmenen euroa per pesu, ja lähenee kolmeakymmentä euroa, mikäli pesuun lisätään loppuvahaus. Pesun ja vahauksen voi onneksi tehdä myös itse ja säästää satasia vuodessa, eikä siihen tarvitse käydä kouluja! Aikaa puhteeseen kannattaa varata, ja puhtaat välineet. Näillä vinkeillä saat autostasi jälleen kiiltävän ja arvokkaan.

            Alkuhuuhtelu

            Tärkein työvaihe koko pesussa on huolellinen huuhtelu, jolla saadaan kaikki irtokivet, pöly ja suola pois. Huuhtele alhaalta ylöspäin. Tämä työvaihe kannattaa suorittaa huolella, jottei irtolika naarmuta auton pintaa sitä myöhemmin pyyhittäessä. Mikäli auto on todella likainen, voidaan harkita esipesuaineen käyttöä alkuhuuhtelun aikana, ja pesun yhteydessä pien- ja suolanpoistajaa.

            Pesu

            Pesuaineen voi levittää mm. sumutinpullolla, kintaalla tai sienellä. Kinnasta, sientä tai harjaa käytettäessä on huolehdittava välineiden puhtaudesta, jottei esim. harjassa olevat vanhat hiekanjämät naarmuta auton pintaa. Kuinka järeitä aineita kannattaa valita varsinaiseen pesuun, riippuu aivan auton likaisuudesta. Ylläpitopesussa riittää shampoo tai pelkkä vesi, kun taas pidemmän pesuvälin elänyt auto kaivannee puhdistuakseen liuottimia. Liuottimien käytössä on muistettava aineiden haitallisuus, ettei sitä päästä valumaan suoraan luontoon.

            Auton ulkopinta pitää hellävaraisesta käsittelystä, eikä pesuainetta levittäessä tarvitse juurikaan harjoittaa hauislihaksia. Alkuhuuhtelulla hoidetaan raskain osuus pesusta ja pesuaineen levittäminen tapahtuu hellällä kädellä.

            Shampoopesu

            Mikäli et käytä sumutinpulloa pesuaineen levittämiseen, voi shampoon laimentaa sankoon ja siellä uittaa pesuvälinettä. Huolehdi, että pesuainevettä on tarpeeksi, jotta työ hoituu kerralla jouhevasti, eikä tule turhia pinnoja kiristäviä keskeytyksiä.

            Pien ja suolan poisto

            Pien- ja suolanpoistajalla puhdistettaessa vaikeimpia ja tiukimpia likoja, kuten talvikuraa ja suolaa, täytyy pesujärjestys muuttaa päälaelleen. Aloitus tapahtuu ylhäältä ja etenee alaspäin. Käy läpi pienempi alue kerrallaan ja anna aineen vaikuttaa n. 5 minuuttia, ennen sen pois pesemistä ja seuraavaan alueeseen siirtymistä.

            Vanteiden pesu

            Vanteet kannattaa käsitellä samalla, kun putsaa auton ulkoa. Vanteille on omat aineet, joilla mm. kellertyneet vanteet saadaan puhdistettua.

            Auto kannattaa kuivata heti huolellisen vedellä huuhtelun jälkeen, jottei pintaan jää kuivamisrantuja ja että päästään vahaushommiin. Kuivaamiseen käyvät mikrokuituliinat.

            Vahaus käsin

            Yksi selkeä merkki auton vahauksen tarpeesta on, kun vettä levitettäessä auton pinnalle se ei " helmeile". Pinnalla ei näin ollen ole enää maalipintaa suojaavaa vahakerrosta, joka hylkii likaa, suojaa maalia kulutukselta ja UV-säteilyltä. Auto kaipaa perusteellista vahausta 2-4 kertaa vuodessa. Vahauksessa tärkeitä tekijöitä ovat: kuiva ja ehdottoman puhdas auton pinta, kuiva vahauspaikka (kostea ulkoilma ei ole suositeltava, ei myöskään suora auringonpaiste) ja reippaasti aikaa. Maalaamattomat pinnat on hyvä teipata piiloon ennen vahan levittämistä. Valitse oikea vahatyyppi autosi maalipinnan mukaan. Vahatyyppiin vaikuttavat maalin väri, ikä, kiilto ja naarmut.

            Varsinainen vahaus ja viimeistely

            Vahan levittämiseen tarvitset vahanlevityssienen, pehmoisen puuvillaliinan tai trasselin tms. vahan levitykseen tarkoitetun liinan. Hyvä nyrkkisääntö vahaa levitettäessä on, että vähemmän on parempi. Ota siis vahaa pieniä määriä kerrallaan ja levitä se järjestelmällisesti yksi auton osio kerrallaan. Seuraa vahan valmistajan ohjeita, ja anna kuivua n. 5 minuuttia / osio. Kun vaha on kuivunut, pyyhi ylimääräinen vaha pois. Pidä silmällä vahaa, ettei se "jämähdä" kiinni maalipintaan ja teetä ylimääräistä työtä. Mikäli näin käy, voit levittää jämähtäneen vahan päälle uuden kerroksen ja pyyhkiä sen samantien pois. Kun koko auto on käsitelty ja ylimääräiset vahat pyyhitty pois, on kiillotuksen aika. Kiillotus hoituu parhaiten mikrokuituliinalla. Viimeinen askel urakassa on kättensä työn ihailu ja auton ulkoiluttaminen.