header_contentspot

Ostoskori on tyhjä

scriptspot_sitewide_nocheckout

scriptspot_sitewide_nocheckout

scriptspot_sitewide_nocheckout

Tiedote 1.12.2015

Tutkimus: puolet suomalaisista menee ostoksille hinnan perässä

 
Tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat hintatietoisia kuluttajia. Lähes puolet suomalaisista kertoo hinnan olevan merkittävin kriteeri valittaessa vapaa-ajan hankintojen ostopaikkaa. Erityisen kalliiksi koetaan nykyään lamput, kattilat sekä kahvi.

Tavarataloketju Hong Kongin teettämän kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset kiinnittävät tarkasti huomiota hintalappuun ostosreissulle lähtiessään.

– Suomalaisista 48 prosenttia kertoo hinnan tai alennuskampanjan olevan merkittävin kriteeri vapaa-ajan hankintojen ostopaikkaa valitessa. Tiukkoina taloudellisina aikoina ihmiset eivät halua maksaa ylimääräistä, mikäli tuotteita on tarjolla kohtuullisempaankin hintaan, analysoi Hong Kong -tavaratalojen ostojohtaja Tero Airaksinen.

Hinnan jälkeen seuraavaksi tärkeimpiä ostopaikan valintakriteereitä ovat kaupan sijainti kulkureitin varrella (15 prosenttia vastaajista) sekä tuotevalikoiman laajuus (14 prosenttia vastaajista). Osa vastaajista nosti merkittävimmäksi kriteeriksi myös laadun ja asiakaspalvelun.

- Noin 5 prosenttia suomalaisista valitsee hyvän asiakaspalvelun olevan vetovoimaisin kriteeri lähteä ostoksille. Viihtyisyyden perässä ostoksille lähtee 3 prosenttia suomalaisista. Kuluttajat kiinnittävät selvästi huomiota hyvin käytännönläheisiin asioihin ostoksia tehdessään, toteaa Airaksinen.

Lamppujen ja kattiloiden hinta harmittaa

Tutkimukseen vastaajista 38 prosenttia kertoo valaisimien lamppujen olevan nykyään kohtuuttoman kalliita.

- Tässä näkyy varmasti hehkulamppujen poistuminen valikoimista ja niiden korvautuminen energiansäästö- ja LED-lampuilla, joiden käyttöikä on hehkulamppuja huomattavasti pidempi. Näiden tuotteiden hintoihin tietysti moni kiinnittää huomiota, sillä kaikki valaisevat kotiaan, toteaa Airaksinen.

Kattiloiden hinta tuntui kohtuuttomalta 34 prosentista vastaajista ja 30 prosenttia kertoi kahvipaketin hinnan olevan liian korkea.

- Tilastot paljastavat, että kahvin hinta on viime vuosina vuorotellen noussut ja laskenut suuresti, mikä on varmasti hämmentänyt kuluttajia. Sen sijaan kattiloiden hintojen vuosittainen nousu on ollut varsin maltillista. Joka tapauksessa suomalaiset kokevat näiden tuotteiden hinnat kohtuuttoman kalliiksi, kertoo Airaksinen.

Kyselytutkimus toteutettiin syyskuussa 2015 markkinatutkimusyhtiö M3 Research Oy:n internet-paneelissa. Tutkimuksen suunnitteli ja analysoi Pohjoisranta Burson-Marsteller Oy. Kyselytutkimuksen kohderyhmänä olivat 18–74-vuotiaat suomalaiset ja siihen vastasi yli 1000 vastaajaa. Tutkimuksen lähtöotos oli kansallisesti edustava.

Mikä on merkittävin kriteeri, kun valitset ostospaikan vapaa-ajan hankinnoissa (ei päivittäiset ruokaostokset)?  
1. Tarjoukset, saan tarvitsemani tuotteen halvemmalla kuin normaalisti tai muualta, 31 % suomalaisista
2. Tuotteiden hinta, saan tuotteet sieltä kaikista edullisimmin, 17 % suomalaisista
3. Sijainti, kauppa on kulkureittieni varrella, 15 % suomalaisista
4. Tuotevalikoiman laajuus, saan kaikki tuotteet joita tarvitsen samasta paikasta, 14 % suomalaisista
5. Tuotteiden laatu, tiedän ostavani laatua, 12 % suomalaisista
6. Asiakaspalvelu kaupassa, minua palvellaan hyvin, 5 % suomalaisista
7. Viihtyisyys, viihdyn kaupassa, 3 % suomalaisista
8. Joku muu, mikä?

Mitkä kodin tarvikkeet ovat mielestäsi kohtuuttoman kalliita nykyään?1. Lamppujen polttimot, 38 % suomalaisista
2. Kattilat, 34 % suomalaisista
3. Kahvipaketti, 30 % suomalaisista
4. Työkalut, 28 % suomalaisista
5. Kodin puhdistusaineet, 16 % suomalaisista
6. Paristot, 13 % suomalaisista
7. Shampoot, saippuat ja hoitoaineet, 13 % suomalaisista
8. Vessapaperi, 6 % suomalaisista
9. Joku muu, mikä? 6 % suomalaisista  
Käytämme sivustolla evästeitä palvellaksemme sinua paremmin. Jatkamalla sivustomme käyttöä hyväksyt evästeiden käytön.
Selvä Lisätietoja