header_contentspot

Ostoskori on tyhjä

scriptspot_sitewide_nocheckout

scriptspot_sitewide_nocheckout

scriptspot_sitewide_nocheckout

Tiedote 30.9.2015

Tutkimus: Joka neljäs suomalainen on syysihminen

Hong Kong tutki, mikä suomalaisia syksyssä riemastuttaa ja mikä puolestaan saa syksyn tullen ärräpäät raikumaan. Hong Kong selvitti myös, mitä suomalaiset puuhailevat mielellään syksyisin. Yllättäen syksy nousi suomalaisten toiseksi suosituimmaksi vuodenajaksi heti kesän jälkeen.

Vapaa-aikaan erikoistunut tavaratalo Hong Kong teetti syyskuussa 2015 suomalaisten vapaa-aikabarometrin, jossa selvitettiin, millaisia tuntemuksia syksy suomalaisissa herättää ja mitkä ovat suomalaisten mieluisimpia syyspuuhia.

”Meidät yllätti, että lähes joka neljäs suomalainen kertoi olevansa syysihminen. Kesäihmisiä oli yli puolet suomalaisista, mutta talvi-ihmisiä vain 8 prosenttia. Syksyihmisten määrää voi selittää se, että meillä Suomessa on suuret ja nopeat erot vuodenaikojen välillä. Vaikka moni hellepyrähdyksistä nauttiikin, niin osa ei ehdi tottua niihin, vaan ilahtuu vähän viileämmästä säästä”, arvelee Hong Kongin ostojohtaja Tero Airaksinen.

Värikäs luonto, raikas ilma ja tunnelmalliset illat ilahduttivat suomalaisia selkeästi eniten.

”Vain kuusi prosenttia suomalaisista kertoi, että syksyssä ei ilahduta mikään, eli myös kesä-, talvi- ja kevätihmiset löysivät jotain ilahduttavaa syksystä. Suomalaisesta kansanluonteesta kertoo sekin, että 23 prosenttia vastaajista kertoi ilahtuvansa syksyllä myös pimeydestä.”

Kura ja sade ottavat eniten päähän

Yli puolet suomalaisista nosti kuran ja sateen merkittävimmiksi asioiksi, jotka syksyssä ottavat päähän.

”Mielenkiintoista oli se, että joka neljättä suomalaista ottaa päähän tieto edessä häämöttävästä talvesta. Tähän tulokseen varmasti vaikuttavat muutamat synkät ja vähälumiset talvet, jotka olemme saaneet kokea viime vuosina.”

Vaikka syksy symboloi useimmille suomalaisille kesälomakauden päättymistä ja työkiireiden alkua, niin töihin paluu ei vetänyt suomalaisten mieltä matalaksi.

”Suomalaiset osoittautuivat tutkimuksessa työtä pelkäämättömäksi kansaksi, sillä töihin paluu otti päähän vain 14 prosenttia suomalaisista. Stressi ärsytti yhtä pientä porukkaa”, hän jatkaa.

Näin suomalaiset viettävät vapaa-aikansa syksyllä

Syksy lisää selkeästi tv-ohjelmien ja elokuvien katsomista, sillä 39 prosenttia vastaajista kertoi katsovansa niitä erityisesti syksyllä verrattuna muihin vuodenaikoihin.

”Yleisistä käsityksistä poiketen syksy ei ole erityistä uusien harrastusten aloittamisen aikaa. Alle 10 prosenttia suomalaisista aloittaa uuden harrastuksen syksyllä. Onneksi syksyn pimeys ei saa suomalaisia masentumaan mukin ääreen, vaan ennemminkin suuntaamaan marjapoimurin kanssa metsään. Vain 8 prosenttia vastaajista ilmoitti juovansa erityisesti syksyllä vapaa-ajallaan alkoholia”, kertoo Airaksinen.

Telkkarin katselun jälkeen suomalaisten syyssuosikki on luonnossa liikkuminen, jota 37 prosenttia suomalaisista kertoo lisäävänsä syksyisin. ”Vaikka Suomi on jo kovin kaupungistunut, niin ihmisillä tuntuu olevan kaipuu luontoon sienestämään, marjastamaan ja kalastamaan. Toki suomalaisten etuoikeus moneen muuhun maahan verrattuna on suunnattoman kaunis luonto, jonka jatkuvien muutosten seuraaminen on suuri voimavara,” toteaa Airaksinen.

Tutkimus toteutettiin syyskuussa 2015 markkinatutkimusyhtiö M3 Research Oy:n internet-paneelissa. Tutkimuksen suunnitteli ja analysoi Pohjoisranta Burson-Marsteller Oy. Kyselytutkimuksen kohderyhmänä olivat 18–74-vuotiaat suomalaiset ja siihen vastasi yli 1000 vastaajaa. Tutkimuksen lähtöotos oli kansallisesti edustava.

Joka neljäs suomalainen on syysihminen – talvi-ihmisiä vain murto-osa

(Mikä näistä vaihtoehdoista kuvaa itseäsi parhaiten?)
1. Kesäihminen: 53 prosenttia vastaajista
2. Syysihminen: 23 prosenttia vastaajista
3. Kevätihminen: 17 prosenttia vastaajista
4. Talvi-ihminen: 8 prosenttia vastaajista

Nämä asiat ilahduttavat suomalaisia eniten syksyssä

(Mikä syksyssä ilahduttaa sinua?)
1. Värikäs luonto: 72 prosenttia vastaajista
2. Raikas ilma: 62 prosenttia vastaajista
3. Tunnelmalliset illat: 50 prosenttia vastaajista
4. Mahdollisuus sienestää tai marjastaa: 36 prosenttia vastaajista
5. Asunnossa on viileämpää kuin kesällä: 30 prosenttia vastaajista
6. Pimeys: 23 prosenttia vastaajista
7. Ilo joulun lähestymisestä: 18 prosenttia vastaajista
8. Sade: 13 prosenttia vastaajista
9. Ei tarvitse käyttää pimennysverhoja: 10 prosenttia vastaajista
10. Ei tarvitse miettiä bikinikuntoa: 7 prosenttia vastaajista

Nämä asiat ottavat suomalaisia eniten päähän syksyssä

(Mikä syksyssä ottaa sinua päähän?)
1. Kura: 58 prosenttia vastaajista
2. Sade: 54 prosenttia vastaajista
3. Pimeys: 40 prosenttia vastaajista
4. Kylmyys: 39 prosenttia vastaajista
5. Flunssakauden alku: 35 prosenttia vastaajista
6. Tieto edessä häämöttävästä talvesta: 25 prosenttia vastaajista
7. Pukeminen: 15 prosenttia vastaajista
8. Töihin paluu: 14 prosenttia vastaajista
9. Stressi: 14 prosenttia vastaajista
10. Syksyssä ei ota päähän mikään: 9 prosenttia vastaajista

Näin suomalaiset viettävät vapaa-aikansa syksyisin

(Mitä näistä asioista teet vapaa-ajallasi erityisesti syksyllä verrattuna muihin vuodenaikoihin?)
1. Katson tv-ohjelmia ja /tai elokuvia (joko tv:stä tai internetin suoratoistopalveluista): 39 prosenttia vastaajista
2. Liikun luonnossa: 37 prosenttia vastaajista
3. Köllöttelen kotisohvalla: 31 prosenttia vastaajista
4. Luen kirjoja: 27 prosenttia vastaajista
5. Kuntoilen: 23 prosenttia vastaajista
6. Käperryn kotiini: 22 prosenttia vastaajista
7. Teen käsitöitä: 17 prosenttia vastaajista
8. Kunnostan kotia: 15 prosenttia vastaajista
9. Käyn kulttuuririennoissa (konsertit, teatterit, elokuvateatterit jne.): 15 prosenttia vastaajista
10. Herkuttelen: 14 prosenttia vastaajista


 Lisätiedot:

Elina Standertskjöld-Nordenstam, Markkinointijohtaja, Hong Kong, elina.standertskjold-nordenstam@hongkong.fi

Hong Kong on suomalainen koko perheen tavaratalo tekeville ihmisille. Hong Kong tarjoaa monipuolisen valikoiman laadukkaita tuotteita edullisin hinnoin. Valikoimamme koostuu muun muassa työkaluista, puutarhatuotteista, kalastustarvikkeista, taloustarvikkeista sekä muista kotiin ja vapaa-aikaan liittyvistä tuotteista. Hong Kongin 530 työntekijää palvelee 26 tavaratalossa ympäri Suomea ja verkkokauppa palvelee laajalla tuotevalikoimalla koko maan kattavasti. Kalastusverkkokauppa toimii myös kansainvälisesti. Hong Kong on perustettu vuonna 1989 ja sen omistaa suomalaiset yksityishenkilöt sekä Hong Kongin avainhenkilöt. Hong Kongin liikevaihto oli vuonna 2014 noin 133 miljoonaa euroa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Vantaalla.
Käytämme sivustolla evästeitä palvellaksemme sinua paremmin. Jatkamalla sivustomme käyttöä hyväksyt evästeiden käytön.
Selvä Lisätietoja