header_contentspot

Ostoskori on tyhjä

scriptspot_sitewide_nocheckout

scriptspot_sitewide_nocheckout

scriptspot_sitewide_nocheckout

Kaikki tuotemerkit A - Ö

Tehot vähissä? Näin helposti käy auton akun lataaminen

 
Auton akun varaustaso laskee mm. kun talvi etenee ja pakkaset kovenee. Tästä syystä talvisaikaan on hyvä joko säilyttää autoaan lämpimässä tallissa, käyttää lämmitystolppaa, tai ajaa autollaan säännöllisesti. Ajeluiden on oltava riittävän pitkiä, jotta akku ehtii kunnolla latautua. Ennen talvikauden alkua onkin hyvä tarkistuttaa akun kunto ammattilaisella, ettei kylmällä kaudella joudu kohtaamaan kiukun hetkiä auton jättäessä työpaikan pihalle. Jos näin nyt pääseekin käymään, ovat onneksi monet helpot konstit autoilijan apuna. Moni unohtaa, että akkua pitää myös ylläpitää ympäri vuoden, eikä huomioida sitä vain silloin, kun se tyhjenee. Ylläpitoon sopivat mm. kätevät akkulaturit, riippuen akun tyypistä.
 

Kaapelit kaveriksi

 
Käynnistyskaapelit ovat monen autoilijan vakiomatkakaveri, mutta eivät yksin riitä elvyttämään nukahtanutta akkua. Kaapeleiden toiseen päähän tarvitaan kiinnitysvälineiden lisäksi toimiva akku, ja monesti se löytyy toisen auton konepellin alta. Ja ennen kaapeleiden käyttöä pitää tarkistaa auton ohjekirjasta, käykö kaapelikäynnistys autolle. Esim. sähkö- ja hybridiautot eivät sovellu kaapelielvytykseen, samoin osa uusista bensa- ja dieselautoista ovat epäsopivia kaapelointiin. Kaapelikäynnistykseen sopivien autojen kanssa on myös oltava tarkkana, ettei vahingossa aiheuta omalle tai auttavan autolle tuhansien eurojen vahinkoja.Vahinkoja aiheuttavat väärin kytketyt kaapelit ja esim. niiden aiheuttamat virtapiikit sähköjärjestelmiin, joita uusissa ja moderneissa autoissa on valtavasti. Pahimmassa tapauksessa väärin kytkennällä saadaan aikaan räjähdys. Pidä kaapeleiden puristimet koko ajan erillään toisistaan! Näillä ohjeilla varmistat tehneesi kaapelikäynnistyksen oikein:
 
Avaa molempien autojen konepellit ja sammuta autot. Etsi molemmat akut ja selvitä niistä, kumpiko on miinus- ja plusnapa. Napojen merkit voivat olla lian peittämät, joten jokin liina tai paperi on hyvä olla apuna. Varmista, että tiedät, kumpiko napa on kumpi, ettet kytke kaapeleita väärin!

1. Kiinnitä punainen kaapeli hyytyneen auton akun plusnapaan.
2. Kiinnitä punaisen kaapelin toinen pää auttavan auton akun plusnapaan.
3. Kiinnitä musta kaapeli auttavan auton akun miinusnapaan.
4. Kiinnitä mustan kaapelin toinen pää hyytyneen auton akun miinusnapaan.
5. Käynnistä auttava auto ja käytä sitä isoilla kierroksilla. Anna auton käydä n. 15 minuutin verran.
6. Sammuta virtaa antava auto. Anna kaapeleiden olla paikoillaan.
7. Kokeile, lähteekö hyytynyt auto käyntiin.
8. Mikäli hyytynyt auto hyrähti käyntiin, irrota kaapelit käänteisessä järjestyksessä, kuin kytkit ne.
 
Joskus akun varaus on laskenut niin alas, että sen sisus on päässyt jäätymään, ja silloin eivät kaapelit eikä rukoilu auta.
 

Akkulaturi

Kotona autotallissa, tai miksei mökilläkin ole hyvä olla varalla akkulaturi, jolla akun saa ladattua ilman toisen auton apua. Tarvitaan vain verkkovirtaa, akkulaturi ja hiukan aikaa. Akkulaturi on myös hyvä apulainen, kun halutaan ylläpitää akkujen varaustasoa. Monet akkulaturit on varustettu kipinä- ja vääränapaisuussuojalla, eikä niillä voi ladata akkua “ylitäyteen”. Käytännössä akkulaturia käytetään samoin, kuin käynnistyskaapeleita; miinusnavan kaapeli menee miinusnapaan ja plusnavan kaapeli plusnapaan. Kaapelit kytketään, kun virtaa ei ole kytketty laturiin, eikä autoon, mikäli akkua ei ole irrotettu autosta.
 

Apukäynnistin

 
Apukäynnistin ladataan ennen käyttöä, ja yleensä jokaisen käytön jälkeen. Laitteesta riippuen sen voi ladata joko verkkovirrasta, tai auton tupakansytyttimestä. Tupakansytytin latausvaihtoehtona silloin kun auto on hyytynyt, on vähän huono, joten kannattaa muistaa pitää apukäynnistin ladattuna valmiiksi. Osalla malleista voi täyttää myös renkaatkin tarvittaessa. Apukäynnistin toimii samalla periaatteella kuin akkulaturi. Plusnavat yhdistetään keskenään, samoin miinusnavat, eikä virtaa saa laittaa päälle ennen kuin käynnistin ja akku ovat kytköksissä keskenään. Autosta kannattaa sammuttaa kaikki sähköä vievät laitteet, kuten radio, ilmastointi, valot, pyyhkijät, jne. Kytkemisen jälkeen laita virta päälle apukäynnistimeen ja odota muutama minuutti. Valmistajan ohjeita kannattaa noudattaa tarkkojen aikojen kanssa. Käynnistä auto odottelun jälkeen. Mikäli auto käynnistyy heti, jätä se käyntiin ja irrota kaapelit ensin apukäynnistimestä, ja vasta sitten autosta.
 
Akkujen ystävät kuuluttavat akkujen huoltamisen nimeen. Älä siis anna autosi akun kulua loppuun, vaan huolla se hyvissä ajoin!
Käytämme sivustolla evästeitä palvellaksemme sinua paremmin. Jatkamalla sivustomme käyttöä hyväksyt evästeiden käytön.
Selvä Lisätietoja