header_contentspot

Ostoskori on tyhjä

scriptspot_sitewide_nocheckout

scriptspot_sitewide_nocheckout

scriptspot_sitewide_nocheckout

Kaikki tuotemerkit A - Ö



Auton huolto ennen katsastusta - tarkasta ainakin nämä

 
Jokaisen autoilijan hikoilun paikka! Katsastus. Ei ole väliä, kuinka uusi auto on, tai kuinka varma on sen toimivuudesta. Katsastus on lähes aina pieni jännityksen paikka, jotta löytääkö tarkastaja autosta jotain “väärää”. Kuin jäisi urheilukisoissa kiinni dopingista. Seuraavassa yöunien rauhoittaja, pieni lista siitä, mitkä autostaan kannattaa tarkastaa, ennen kuin vie sen katsastettavaksi. Aivan kaikkia ei itse pysty tekemään, kuten päästöjen mittaus, joten ne kannattaa käydä mittauttamassa ammattilaisella. Vakavasti puhuttaessa, on katsastus seikka, joka tehdään vain, että kaikilla tiellä liikkujilla olisi turvallisemmat puitteet liikkua. Jokaisen auton omistajan tulisi siis suhtautua autonsa kunnossapitoon tietyllä vakavuudella.
 

Helpoimmat ja yksinkertaisimmat askareet

 
Nämä askareet ovat helpoimmasta päästä tarkistaa. Varmista, että auton valmistenumero on luettavissa, jos se sijaitsee hankalassa paikassa, voi sen vaikkapa kirjoittaa lapulle muistiin ja näyttää katsastajalle. Valmistenumero on 17 merkkinen sarja numeroita ja kirjaimia, joka on jokaisella autolla yksilöllinen. Rekisteröintitodistuksen tekninen osa tulee olla aina autossa. Tarkista tämä vielä ennen katsastukseen menoa, että se varmasti on autossa. Seuraava helppo tehtävä on tarkistaa rekisterikilvet, että ne ovat oikealla paikalla, ja että ne ovat paikallaan. Autossa näitä tulee olla kaksi, yksi edessä ja yksi takana, ja ne pitää olla luettavissa.
 
Renkaiden paineet on myös helppo itse tarkistaa rengaspainemittarilla, eikä se maksa mitään. Sen tulisikin olla rutiinitoimenpide. Sopivat rengaspaineet säästävät bensaa/dieseliä, lyhentävät jarrutusmatkaa, vaikuttavat suotuisasti jousitukseen ja iskunvaimennukseen, ja vähentävät vesiliirron riskiä. Renkaiden ja vanteiden yleinen kunto on hyvä samalla käydä läpi, onko kulutuspintaa tarpeeksi, ja näkyykö selkeitä vaurioita. Kettuillakseen eivät katsastajat huomauta asiasta, mikäli renkaat eivät ole kuosissaan, vaan ne ovat selkeä turvallisuusriski.
 
Valot, heijastimet, äänimerkin ja vilkut voi tarkastaa itse, toimivatko ne. Tässä tehtävässä on hyvä olla kaveri apuna, niin tehtävä helpottuu.

Tarkasta nämä: - lähi-, kauko-, etu-, suunta-, rekisterikilpi-, lisä-, jarru- ja lisävalot (kaikki autossa olevat valot on oltava toimivia, mikäli eivät ole, pitää ne poistaa ennen katsastusta) - äänimerkki - hätävilkut - takaheijastimet (ovat pakolliset autoissa) - akun kiinnitys, onko se kunnolla paikoillaan
 
Tarkasta samalla sähkölaitteet, ettei autossa ole vaarallisia liitäntöjä eikä roikkuvia johtoja, ja että kaikki sähkölaitteet toimivat.

Rattilukko ja avaimen toimivuus ovat myös helppoja asioita, jotka itse voi tarkastaa. Mikäli avain lähtee irti auton ollessa käynnissä, on lukko tai avain vietävä huoltoon. Joskus pelkkä avaimen uusiminen auttaa.
 
Tuulilasiin liittyvät asiat ovat myös tärkeät ja helppoja rutiinitoimenpiteitä tarkastaa kotipihalla. Toimivatko pyyhkijät, ovatko sulat ehjät ja hyvät, lisää vettä (ja pesunestettä) säiliöön ennen katsastukseen menoa. Onko tuulilasi kiveniskujen murjoma, jolloin ajossa saattaa tulla ikäviä heijastumia ja vaaratilanteita? Tuulilasin tulee siis olla sellaisessa kunnossa, ettei se haittaa ajoa. Tarkasta samalla peilit, toimivatko suuntaimet ja näkyykö niistä selvästi. Nappaise samalla hajustimet ja karvanopat irti taustapeilistä, sillä ne eivät ole sallittuja.
 
Toimiiko nopeusmittari? Tämän voi katsoa summittaisesti tiellä olevista nopeuden mittaimista. Auton sisällä istuessasi voit päällisin puolin tarkastaa sisustan yleisen kunnon, ovatko penkit kunnolla kiinni ja onko ylimääräistä tavaraa sisätiloissa. Samalla voit tarkastaa turvavyöt, toimivatko pikalukot ja ovatko vyöt ehjät, kelaako laitteisto vyön oikein. Muista tarkastaa kaikki turvavyöt!
 
Mikäli autossa on vetokoukku, se ei saa olla ruosteessa, eikä rikki ja sähköpistokkeen on toimittava. Varmista, että mukanasi on varoituskolmio, sillä tämä on pakollinen väline jokaisessa autossa. Varmista vielä, että tiedät missä se sijaitsee, koskaan ei tiedä, milloin sitä tarvitsee.
 

Isommat, ammattimaiset askareet

 
On asioita, joita ei omatoimisella tarkastamisella voi todeta ja auto kannattaa käyttää ammattilaisella niitä varten. OBD-diagnostiikkajärjestelmän mittaus on yksi niistä. Käytännössä OBD on tietokonejärjestelmä, joka valvoo moottorin ja pakokaasujen puhdistusta. Mikäli järjestelmässä on yksikin virheilmoitus, tulee katsastajalta “pomppu” eli hylkäys. Virheilmoituksen voi nollata huollossa.
 
Pakokaasupäästöt voi käydä mittauttamassa autohuollossa etukäteen, mikäli asia huolettaa. Katsastukseen mennessä kannattaa autolla ajaa vähän pidempi lenkki, jotta moottori ehtii lämmetä. Ylimääräiset karstat palavat näin pois. Pakokaasupäästöjä tutkittaessa kannattaa samalla tarkastaa pakoputkiston kunto, onko vuotoja tms. Ylipäänsä kaikki tiputtelut ja vuodot olisi syytä tutkia ja korjata, ennen katsastukseen menoa.
 
Korin yleinen kunto on hyvä tarkastaa, onko ruostetta tai kulumia. Jarrutusjärjestelmä voidaan myös tarkastaa vain tehtävään sopivilla laitteilla. Ennen testausta, kannattaa jarruja testailla itse voimakkaasti muutamia kertoja.
 
Akselisto, jousitus ja iskunvaimennus kuuluvat myös ammattilaisten heiniin, eli kannattaa tarkistuttaa huollossa. Toki, jos on taitoa ja osaamista omasta takaa, ja paikka missä työskennellä, miksipä ei säästäisi huoltoon viemisen vaivaa ja tarkastaisi itse autonsa kuntoa? Ja ei muuta kuin tsemppiä katsastukseen!
Käytämme sivustolla evästeitä palvellaksemme sinua paremmin. Jatkamalla sivustomme käyttöä hyväksyt evästeiden käytön.
Selvä Lisätietoja