header_contentspot

Ostoskori on tyhjä

scriptspot_sitewide_nocheckout

scriptspot_sitewide_nocheckout

scriptspot_sitewide_nocheckout

Kaikki tuotemerkit A - Ö



Auton maalauksen ABC

Onneksi olkoon! Olet henkilö, joka omaa hyvät hermot ja vakaat kädet. Eipä siis muuta kuin tuumasta toimeen ja uutta väriä auton pintaan! Seuraavassa käydään läpi maalausta, jossa auton pintaan vedetään kokonaan uusi väri. Ensimmäinen ja tärkein osio auton maalauksessa on auton pesu ja sen maltillinen kuivattaminen. Pesussa ei pitäisi käyttää pesuaineita, jotka ovat petrolipohjaisia liuottimia, tai jotka sisältävät vahaa. Pesun yhteydessä auton pinta käsitellään lisäksi silikoninpoistoaineella, jonka voi levittää kostutetun kankaan avulla, tai ruiskuttaa painepullolla. Levityksen jälkeen se pyyhitään liinalla pois. On hyvä tarkistaa vielä välineet, ettei mistään letkusta tms. pääse silikonia maalattavalle pinnalle, sillä silikoni aiheuttaa maalin pintaan pieniä ikäviä kuplia, joista tulee reikiä. Tämä on myös hyvä hetki tarkastaa auto läpikotaisin, onko isompia naarmuja tai lommoja, jotka tarvitsevat toimenpiteitä. Lommot ja naarmut voi merkata jatkotoimenpiteitä varten seuraavassa työvaiheessa tarvittavalla hiontapaperilla, tai vaikka vesiliukoisella tussilla.
 
Toinen tärkeä osio auton maalauksessa on varata urakalle hyvä maalauspaikka, jossa ei pöllyä roskia, tuule, ole auringonpaahdetta ja jossa on hyvä ilmastointi. Karvaiset ystävät, koirat ja kissat, on hyvä myös pitää poissa maalaustalkoista. Automaalit ovat myrkkyjä hengitykselle, joten muistathan huolehtia kunnollisesta hengityssuojaimesta, kaikkien muiden suojaimien lisäksi?

Hionta ja kittaus

Seuraavaksi karhennetaan kitattavat kohdat, jotta kitti tarttuu tiukasti pintaan. Hiontapapereita tulisi olla useaa eri karheutta, jotta saadaan seuraavat työt tarvittaessa tehtyä: karhennetaan kitattavat kohdat, hiotaan kittauskohtia, koko pinta hiotaan viimeistelyä varten mataksi, ja mahdollisten valumien hionta. Kittiä sekoittaessa on hyvä tietää, että liika kovetteen määrä saattaa tehdä värivirheitä tai laikkuuntumista maalipintaan.


Seuraavaksi kitataan ja mahdollisesti karhennushiotaan. Hyvä apuväline nopeuttamaan työstöä on mm. tarralaikka tai epäkesko hiomakone. Tärkein perussääntö kittauksessa on, että kitti levitetään suoraan metallia vasten, jotta saadaan tasainen ja pysyvä pinta. Tärkeää on hioa kittauspinnat niin hyvin, ettei tule reunamia. Hiontapaperi valitaan niin, ettei se ole liian karheaa, jotteivat hiontajäljet tule myöhemmin esiin maalipinnassa. Esim. P120 tai P150 ovat sopivia karheuksia tähän työhön.


Kitin valinta

Yleiskitti on hyvä perusvalinta, joka tarttuu hyvin, on helppo hioa, ja se käy useisiin pintoihin. Markkinoilla on paljon muitakin vaihtoehtoja eri pintojen mukaan. Täyttökiteiksi käyvät esim. lasikuitu- ja aluminisoitukitti, joilla voi korjailla painaumia ja isompiakin vaurioita. Lasikuitukitti tarvitsee reikäpaikkauksessa kaverikseen viimeistelyyn vielä esim. polyesterikitin. Aluminisoitukitti käy hyvin paikkoihin, jotka kuumenevat ja tärisevät. Soft-kitti soveltuu hyvin pinnoille, joita aiotaan hioa käsin. Ruiskutukseen tarkoitettu ruiskukitti on omiaan silloin, kun työstetään pintoja, joita on jo työstetty paljon aikaisemminkin ja kitti-maali-kerrostumat ovat paksut.

Pohjamaalaus



Peitä kaikki kohdat, joita ei ole tarkoitus maalata. Tähän voit käyttää teippejä ja paperia. Puhalla mahdolliset pölyt ja roskat pois auton päältä. Pohjamaalin tehtävänä on estää korroosiota, eli ruostumista, ja sitä levitetään huolellisesti tasainen kerros, maalista riippuen 1-2 kerrosta. Mikäli suihkutat kaksi kerrosta pohjamaalia, älä anna sen kuivua välissä, vaan suihkuta uusi maalikerros märälle pinnalle. Näin vältetään hauras pinta. Tärkeää on, että käsittelet kaikki paljaat metallipinnat. Valitse pohjamaalin väri mahdollisimman lähelle pintamaalin väriä. Pohjamaalin kuivumisessa menee, maalista riippuen, muutama tunti tai yön yli, ja tämän jälkeen voidaan edetä pintavärin levittämiseen.


Viimeistelyhionta ja pintavärjäys

Vaihda teippaukset ja peitot, joita käytit pohjamaalauksessa. Hio kaikki maalattavat pinnat mataksi, tähän käy hiontavilla tai P800 - P1500 karheat hiekkapaperit. Karheuksista on tosin eri näkemyksiä, sillä myös P400 - P600 karheuksisia hiekkapapereita näkee suositeltavan. Lienee hyvä testata itse, mikä toimii parhaiten oman auton kanssa.
Hionnan jälkeen auton pinta pestään jälleen huolella silikoninpoistoaineella, ja pyyhitään tahmealla pölyliinalla. Sen jälkeen tarkista vielä kerran maalin väri, sekoita se hyvin ja suojaa teippaamalla ja peittämällä kohdat, joita ei ole tarkoitus maalata. Automaaleja on kahden sorttisia, akryyli- ja metalli/helmiäismaalia. Akryylimaaliin pitää lisätä kovete ja ohenne, ja se on hyvin peittävää. Metalli/helmiäismaali tarvitsee ainoastaan ohennetta. Akryylimaali ei kaipaa viimeistelyyn lakkaa, toki sen voi halutessaan tehdä, kun taas metalli/helmiäismaali tarvitsee aina lakkauksen.


Ruiskutus

Seuraa ehdottomasti maalinvalmistajan ohjeistusta mm. ruiskun suuttimista, ruiskutuspaineesta, haihdunta-ajasta, jne.! Ensimmäinen kerros vedetään ohuemmalti, mutta peittävästi. Odota haihdutusaika ja vedä seuraava kerros, joka on ns. märkäkerros. Seuraa mahdollisia valumakohtia.


Lakkaus

Odota n. 15 - 20 minuuttia pintamaalin kuivumista ja levitä sen jälkeen lakkauskerros. Ensimmäinen kerros levitetään ns. harsottamalla, mikä käytännössä tarkoittaa ohuen maalikerroksen levittämistä kerrallaan. Toinen maalikerros on jälleen ns. Märkäkerros.


Lopuksi

Poista suojaukset ja teippaukset ennen kuin maali on ehtinyt kuivua. Poista teippaukset varovasti pois päin maalauspinnasta, ja rullaa paperit varovasti keskustaansa kohti. Anna autosi levähtää ja maalin kuivua rauhassa, ja sitten vain baanalle!
Käytämme sivustolla evästeitä palvellaksemme sinua paremmin. Jatkamalla sivustomme käyttöä hyväksyt evästeiden käytön.
Selvä Lisätietoja