header_contentspot

Ostoskori on tyhjä

scriptspot_sitewide_nocheckout

scriptspot_sitewide_nocheckout

scriptspot_sitewide_nocheckout

Kaikki tuotemerkit A - Ö



Ensiapua rikkinäiselle pakoputkelle - auton pakoputken paikkaus

Pam, kolinaa, pörinää...

Jokainen meistä lienee kuullut liikenteessä tai elokuvissa, kuinka rikkinäinen, vuotava pakoputki pitää pauketta ja meteliä, eikä se ole juurikaan sellaista musiikkia, jota mielellään omasta autostaan haluaa kuuluvan. Mikäli pakoputki on päässyt rikkoutumaan suhteellisen vähän, ei ole haperoitunut kauttaaltaan, ja pitää saada nopealla aikataululla jälleen hiljaisen toimintakuntoiseksi väliaikaisesti, on onneksi olemassa paikkausaineita, joilla paikkaus onnistuu nopeasti ja vaivatta. Tee-se-itse-paikkaus saattaa säästää parhaimmillaan, tai pahimmillaan useita satoja euroja, mikäli kyseessä on pienempi vaurio. Toki kyseessä on vain ensiapupaikkaus, eli jossain vaiheessa pakoputken lopullinen kunto kannattaa oman kuulon ja ajomukavuuden vuoksi tarkastaa tarkemmin suurennuslasin kanssa. Yleensä ensiapupaikkaukset kestävät noin parisen viikkoa, jonka jälkeen on syytä hakeutua jatkohoitoon.
 

Tarkista pakoputken yleiskunto

 
On viisasta tarkistuttaa pakoputken yleiskunto ammattilaisella, mikäli yhtään epäilee omaa tietotaitoaan autojen kanssa, tai ei ole kunnollista paikkaa korjaustöille. Asentamisessa on otettava huomioon pakoputken kuumeneminen, ja mitä aineita siihen voi ja kannattaa laittaa, jotta vaurio saadaan korjattua. Paikkauskohdan on kestettävä valtavia kuumuuksia, ja näihin erikoistuneita aineita valmistaa mm. CRC. Mikäli taidot riittävät, eikä pakoputkessa näy kovin suuria vaurioita, laajalle levinnyttä ruostetta tai yleistä haurastumista, voi ryhtyä korjaustoimenpiteisiin seuraavilla paikkausmetodeilla.
 

Pakoputken paikkausnauha

 
Paikkausnauha on erinomainen pienten repeämien ja reikien paikkaamisessa, koska se tiivistää hyvin ja kestää kuumuutta. Se on myös asbestivapaa seos.
Kaikki irtolika on puhdistettava paikkauskohdalta ja sen ympäriltä, samoin ruoste. Ruosteen poistoon käy esim. hiekkapaperi. Puhdistamisen jälkeen auton annetaan olla tyhjäkäynnillä pari minuuttia, jotta putki lämpiää sopivasti kovettamaan paikka-aineen. Moottori sammutetaan ja paikkausnauhasta poistetaan punaiset suojakalvot, molemmilta puolilta. Pakkauksessa tulee mukana alumiinifoliota, joka asetetaan paikattavalle alueelle. Tämä suojaa kuumuudelta. Alumiinifoliota saa myös päivittäistavarakaupasta, mikäli pakkauksen pala on käytetty loppuun. Paikkausnauha kiedotaan paikka-alueen ympärille tiukasti niin, että sen päät ovat päällekkäin noin 2 senttimetrin matkalta. Lopuksi paikkaus varmistetaan pakkauksessa tulevalla metallilangalla.
 
Aineen käsittelyn jälkeen on muistettava huolellinen käsien pesu, ja on varottava aineen joutumista ihon kanssa kosketuksiin. Mikäli paikkaa on tarvetta vahvistaa, voidaan paikkausnauhan kanssa käyttää paikkaustahnaa.
 

Paikkaustahna

 
Pakoputkien paikkaustahna toimii asbestivapaasti, ja on parhaimmillaan pienempien reikien paikkaamisessa ja pintapuolisessa ensiavussa. Tai apuaineena ja vahvikkeena paikkausnauhalle. Paikattava kohta on puhdistettava liasta ja ruosteesta ennen tahnan levittämistä. Tahna kovettuu kuumassa, joten moottoria on käytettävä pari minuuttia, jotta pakoputki kuumenee ja kovettaa tahnan. Tahnaa voi pehmentää työstämisen helpottamiseksi kosteilla käsillä, mutta käsineiden käyttöä suositellaan. Tahnan lopullinen kovettuminen kestää noin 10 tuntia.
 

Ja lopuksi hitsaaminen

 
Osa kotikorjaajista on sitä mieltä, ettei ole hitsaussauman voittanutta, joten jos kotoa löytyy hitsausvälineet, lämmin autotalli ja osaamista, kannattaa putki toki myös hitsata, mutta se onkin jo seuraava askel ensiavusta! Toisaalta ammattilainen on aina ammattilainen… < /div>
Käytämme sivustolla evästeitä palvellaksemme sinua paremmin. Jatkamalla sivustomme käyttöä hyväksyt evästeiden käytön.
Selvä Lisätietoja