header_contentspot

Ostoskori on tyhjä

scriptspot_sitewide_nocheckout

scriptspot_sitewide_nocheckout

scriptspot_sitewide_nocheckout

Kaikki tuotemerkit A - Ö



Oikeaoppinen veneen kiinnitys – kuinka pitää vene paikoillaan?

Vene suositellaan kiinnitettäväksi aina yhtä huolella. Vanhan merimiessäännön mukaan veneen kiinnittämiseen kannattaa suhtautua joka kerta ikään kuin myrsky olisi tulossa. Näin varmistetaan, että vene pysyy varmasti halutussa paikassa, eikä karkaa huonon sään yllättäessä äkillisesti. Lisäksi kiinnitysköysien tulee olla tarpeeksi vahvat ja laitasuojia tulee olla riittävästi.
 

Laitasuojat eli lepuuttajat ja niiden käyttö

Laitasuojat eli lepuuttajat suojaavat omaa sekä muiden veneitä kolhuilta. Alle 8-metrisessä katsastettavassa veneessä on oltava neljä ja sitä pidemmässä kuusi laitasuojaa. Lepuuttajaa kiinnitettäessä sen kiinnitysnarun tulee olla paksuudeltaan 8-12 mm sekä pituudeltaan 1-1,5 metriä. Turvallisuussyistä kiinnitysnaru tulee kiinnittää täyttökorkin vastakkaiseen päähän. Vesirajan alapuolelle jäävään päähän sidotaan paino. Laitasuojat voidaan myös ripustaa vinottain, mikäli veneen kiinnityspaikka on hankala, eikä kohtisuoraan ripustaminen ole mahdollista.
 

Muut huomioon otettavat seikat ennen veneen kiinnittämistä

Ennen ensimmäistä kiinnityskertaa kannattaa opetella tekemään paalusolmu, mikäli se ei ole tuttu entuudestaan. Paalusolmu on luja ja pitää veneen paikallaan varmimmin. Ennen veneen kiinnittämistä on varmistuttava, että kiinnitysköydet ovat ehjät sekä riittävän vahvat veneen painoon ja kokoon nähden. Kunnon köysi kestää myös kulumista ja auringon paahdetta. Rikkoontuneet köydet kannattaa vaihtaa uusiin välittömästi ja päällisin puolin ehjän näköiset köydetkin säännöllisin väliajoin, jotta veneen turvallinen kiinnitys voidaan varmistaa. Joustimet säästävät kiinnitysköysiä, laiturin kiinnikkeitä sekä veneen knaapeja. Kiinnitysköysissä suositellaan käytettäviksi metallisten joustinten asemasta kumisia joustimia, jotka ovat armollisempia köydelle ja jotka eivät katkeile yhtä helposti kuin metalliset. Myös hankaussuoja on hyvä hankinta, sillä se suojaa veneesi parraslistaa ja pintaa köyden aiheuttamilta hankausjäljiltä.
 

Useita tapoja veneen kiinnittämiseen

Veneen voi kiinnittää laituriin eri tavoin riippuen siitä, mikä tuntuu itselle mukavimmalta sekä siitä, mikä on missäkin tilanteessa mahdollista. Kun edellä mainitut perusasiat ovat hyvin hallussa, veneen kiinnittäminen sujuu oikein ja turvallisesti – valitsemastasi kiinnitystavasta riippumatta. Oikeaoppinen kiinnitys pitää veneen paikoillaan säässä kuin säässä, mutta muiden yllättävien tekijöiden (varkaiden) varalta kannattaa vielä varmistaa, että vene ja mahdollinen perämoottori tulevat myös lukituksi.
 

Keula laituriin

Suomessa veneen kiinnittämiseen käytetään useampaa eri taktiikkaa. Yleinen tapa veneen kiinnitykseen on kiinnittää sen keula laituriin. Tällöin keulaköysissä suositellaan olevan sekä joustimet että hankaussuojat. Vapaita köydenpäitä ei kannata jättää laiturille lepäämään, vaan ne suositellaan sijoitettavan veneen sisäpuolelle. Tässä kiinnitysmuodossa veneen perä kiinnitetään paaluihin ja peräköydet suositellaan kiinnitettävän ristiin. Perä voidaan myös kiinnittää poijuun tai ankkuriin.

Peräköysissä ei suositella käytettävän hakoja.

 

Perä laituriin

Nykyisin, veneiden muotojen ja mallien muututtua, veneen kiinnittämisessä käytetään usein myös ”perä laituriin” –kiinnitystä, joka on näppärä kiinnitystapa ennen kaikkea veneille, joiden avotila on veneen peräpäässä. Tämä kiinnitysmuoto mahdollistaa myös helpon poistumisen, kun on jälleen aika lähteä liikkeelle. Kiinnitettäessä veneen perä laituriin peräköysissä suositellaan käytettävän kumisia joustimia sekä hankaussuojia. Tässä kiinnitystavassa veneen keula kiinnitetään paaluihin.
 

Kylkikiinnitys

Toinen tapa on kiinnittää vene laituriin kylkikiinnityksellä, jolloin vene kiinnitetään laiturin viereen pitkittäin laiturin pidemmän sivun suuntaisesti. Kun vene on laiturin vierellä laiturin suuntaisesti, veneen keulasta etuviistoon kohti laiturin päätä kiinnitetään keulaköysi ja vastaavasti perästä takaviistoon kohti laiturin toista päätä kiinnitetään peräköysi. Tavallisesti kylkikiinnitys toteutetaan näillä kahdella köydellä, mutta neljä köyttä on aina varmempi. Keulasta takaviistoon sekä perästä etuviistoon laiturille kiinnitettäviä köysiä kutsutaan springeiksi. Nämä springiköydet kiinnitetään laituriin niin, että veneen keulasta ja perästä lähtevät springit ylittävät toisensa ristikkäin. Vapaita köydenpäitä ei kannata kylkikiinnityksessäkään jättää laiturille lepäämään, vaan ne suositellaan sijoitettavan veneen sisäpuolelle. Laitasuojat suojaavat veneen kylkeä hankautumasta laituriin. Sisälaidan lisäksi myös ulomman laidan puolella on oltava laitasuojat. Kylkikiinnitys tapahtuu joko laituriin tai laituriaisoihin. Aisakiinnitystä varten tarvitaan laituripollarit sekä veto poispäin laiturista.
Käytämme sivustolla evästeitä palvellaksemme sinua paremmin. Jatkamalla sivustomme käyttöä hyväksyt evästeiden käytön.
Selvä Lisätietoja