header_contentspot

Ostoskori on tyhjä

scriptspot_sitewide_nocheckout

scriptspot_sitewide_nocheckout

scriptspot_sitewide_nocheckout

Kaikki tuotemerkit A - Ö

Auton lämmitys – pikaopas talvikelejä varten

 

Auton lämmitys on mukavuutta lisäävä, taloudellinen ratkaisu

Auton lämmitys on fiksu toimenpide, joka kannattaa muistakin syistä kuin lämpimän auton tarjoamasta mukavuudesta johtuen, joka on seurauksena lämmityksen mukanaan tuomista ihanasta lämmöstä, kuivista sisätiloista sekä sulista, ajovalmiista ikkunoista. Sen lisäksi, että lämmitetyllä autolla ajaminen on pakkaskeleillä monin verroin mukavampaa kuin vastaavasti lämmittämättömällä menopelillä ajelu, matkustusmukavuuden tarjoamisen lisäksi auton lämmitys on nimittäin myöskin toimi, jota säännöllisesti noudattamalla autoilija voi säästää puhdasta rahaa.
Vaikka jokainen kulkupeli periaatteessa toimiikin vallan hyvin myös ilman minkäänlaista auton esilämmitystä, lämmittämättömyyden riskejä pakkasella ovat kuljettajan ja matkustajien epämukavuuden lisäksi myös auton suurempi polttoaineen kulutus sekä lisäksi sen moottorin suurempi kulumisaste. Auton käynnistys kovalla pakkasella ilman lämmitystä voi kuluttaa ylimääräistä polttoainetta jopa kokonaisen desilitran tai kaksi – ja tämä määrä siis pelkästään käynnistyksen yhteydessä. Tämän lisäksi kylmällä autolla ajettaessa käynnistyksen jälkeisten kilometrien aikana polttoainetta saattaa kulua jopa tuplasti esilämmitettyyn autoon verrattuna. Tästä syystä auton esilämmitys talvella onkin autonomistajan kukkaroa ajatellen ensiarvoisen tärkeä toimenpide, joka kannattaa huolehtia kuntoon ottamalla se säännölliseen ohjelmaan heti auton ensimmäisestä talvesta lähtien.   

Milloin auto kannattaa laittaa lämmitykseen?

Moottorin esilämmitys on aina tarpeen silloin, kun lämpötilan ulkona laskee alle viiden celsiusasteen. Taloudellisesta näkökulmasta katsottuna autoa lämmitettäessä on kuitenkin tärkeää pitää mielessään sopivan pituinen auton lämmitysaika, eli se, kuinka kauan esimerkiksi lohkolämmitin on päällä. Autoilijaa monesti askarruttaa se, kuinka kauan autoa pitää lämmittää. Lämmitysaikojen noudattamiseksi on olemassa yksi hyvä ja helposti muistettava nyrkkisääntö: kun lämpömittari on nollan paikkeilla, auton lämmitykseen riittää noin puolisen tuntia, -10 asteessa lämmitykseen tarvitaan aikaa tunnin verran ja -20 asteessa puolestaan autoa on hyvä lämmittää kahden tunnin ajan. Ja kun alla on dieselin voimin eteenpäin huristeleva auto, koskaan ei voi liikaa muistuttaa, että kun kyseessä on dieselauton käynnistys pakkasella, autoa tulee muistaa hehkuttaa ennen sen käynnistystä.
 

Autojen lämmittimien joukosta löytyy vaihtoehtoja moneen makuun

Auton lämmittimien joukossa on moneksi – olipa kyseessä sitten lohkolämmitin, säteilylämmitin, letkulämmitin tai vaihtoehtoisesti moderneista autoista usein löytyvä, automaattiohjauksella toimiva ja aikaa säästävä Webasto, jokaiselle niistä on olemassa omat kannattajansa. Polttoaineella toimiviin lisälämmittimiin lukeutuva Webasto, sekä muut vastaavanlaiset tuotemerkit, ovat kasvattaneet viime vuosina tasaiseen tahtiin suosiotaan auton lämmittämisen markkinoilla. Näiden auton lämmitysjärjestelmien etuna on se, että niiden ansiosta auton lämmitys ilman sähköä, tolppaa ja lohkolämmitintä on mahdollista, sillä ne eivät vaadi lainkaan osakseen lämmitystolppaa, ja kaukosäätimellä toimivuuden lisäksi ne voidaan tänä päivänä jopa ajastaa etukäteen kytkeytymään päälle mobiilisovelluksen avulla.
Auton lämmitystolppa lienee kuitenkin edelleen se kaikkein yleisin tapa auton lämmitykseen. Ajastimella varustettu lämmitystolppa mahdollistaa tulevan ajon ajankohdan suunnittelun, kun tolppaan voi kytkeä ajan, jolloin lämmityksen halutaan esimerkiksi seuraavana aamuna alkavan. Lämmitystolpan ajastimen käyttö on helppoa ja vaivatonta, ja siihen tulee nopeasti rutiini. Lämmitystolpasta kulkee autoon roikka, ja autossa puolestaan on joko lohko-, letku- tai säteilylämmitin. Näistä sekä letku- että lohkolämmitin toimivat siten, että ne lämmittävät auton jäähdytysnestettä, minkä kautta auton moottori, ja myöhemmin myös auton sisätila, lämpenevät.
Joissakin autoissa on myös säteilylämmittimiä, jotka puolestaan jäähdytysnesteen sijaan lämmittävät öljypohjaa. Edellä mainittujen lämmittimien lisäksi myös erillinen sisätilanlämmitin pitää tiukasti pintansa markkinoilla – kyseessä sähkötoiminen puhallin, joka lisää matkustusmukavuutta lämmittämällä auton sisätilan tehokkaasti ennen ajon alkamista. Sisätilanlämmitin tuo mukavuuden maksimoinnin lisäksi mukanaan myöskin nopeammin jäästä sulavat ikkunat, joten se on myös aikaa säästävä ja turvallisuutta lisäävä tekijä autossa.
 

Talvivarusteet ja lämmitystarvikkeet näppärästi netistä – tietysti Honkkarilta

Hong Kongilta hankit kätevästi ja vaivattomasti kaiken tarpeellisen autosi lämmitykseen liittyen. Laajassa valikoimassamme on saatavilla muun muassa Suomen talvessa tuiki tarpeelliset lohkolämmittimien johdotsekä monet muut auton talvivarusteet. Tilaa meiltä tarvikkeet auton lämmitykseen jo tänään ja olet varustautunut voittajan varustein tuleviin, purevan talvisiin pakkaspäiviin!
 
Käytämme sivustolla evästeitä palvellaksemme sinua paremmin. Jatkamalla sivustomme käyttöä hyväksyt evästeiden käytön.
Selvä Lisätietoja